Putokaz o treningu trenera

Pogledajte iskaze u listi koja sledi. Razmislite da li se sa njima slažete ili ne. Učinite to pre čitanja donjeg teksta.

  • Svako može biti dobar trener.
  • Trening treba da bude zabavan.
  • Trener treba da pomaže učesnicima da dođu do zaključaka do kojih trener želi da ih dovede.
  • Lični razvoj učesnika je osnovna svrha svakog treninga.
  • Trener treba da ostavi sopstvene vrednosti kod kuće.
  • Veštine i metode su suština svakog treninga.
  • Rezultati treninga treba da budu merljivi.
  • Najbolje se uči kroz praksu.
  • Cilj treninga je prenošenje znanja.
  • Tokom treninga učesnicima treba davati i savete i recepte.
* Preuzeto iz Treninga za trenere Saveta Evrope i Evropske komisije, 2000.

U svakom priručniku za trenere stoji kako je uloga trenera kompleksna i zahtevna. To će vam verovatno potvrditi svaki iskusan trener. Kako se onda spremiti za nju? Nijedna obuka, ma kako dobra, ne nudi magičan recept za to. Ona najčešće otvara prozore, a nadalje mnogo zavisi od ličnih odluka i otkrića. Obuka trenera obuhvata mnogo više od bavljenja metodama učenja odraslih. Ona dotiče uloge koje u profesionalnom (pa i privatnom) životu obavljaju ljudi najrazličitijih profesija. Otuda se u njima pronađu i polaznici koji u svojoj karijeri ne planiraju da se posvete samo treningu. Pomenućemo samo neke od segmenata treninga trenera koji ovo ilustruju.

Trening kao interakcija

Srž obuke trenera jeste u otkrivanju principa i karakteristika učenja odraslih. Već toliko pominjane interaktivne metode uče se tako što i sami prolazimo kroz trening zasnovan na maksimalnom učešću i praktičnom vežbanju onoga što saznajemo. Poznato je, uostalom, da odrasli najbolje uče ono što iskuse i što otkriju uključujući maksimalno sva čula. Takođe, uključujući ne samo um, već i srce i ruke, kako to neki kažu. Kako – o tome govori nezaobilazan segment svake obuke trenera – o metodama učenja odraslih.

Trening kao javni nastup

Svaki rad sa grupama polaznika u ulozi trenera svojevrstan je javni nastup. Strah od javnog nastupa je danas potvrđen ne samo brojnim iskustvima već i rezultatima istraživanja. Kao i to da njegov intenzitet varira kod različitih ljudi. Jedna od uloga trenera je da prezentuje sadržaj pred grupama polaznika. One su različite i često potpuno nepoznate. Ima međutim više načina kako da nad ovim strahom uspostavimo kontrolu. Vežba jeste jedan od njih – a posebno u sigurnom okruženju polaznika obuke za trenere, koji će vam nakon toga zajedno sa trenerom još ponuditi i dobronamernu povratnu informaciju. Nema mnogo drugih prilika za to, zar ne?

Trening kao zajedničko učenje

Ne postoje dva identična treninga na istu temu. Grupe su različite i to po mnogo čemu. Recimo, po profesionalnom profilu. Biolog i ekonomista se mogu naći u jednoj grupi i u tok obuke uneti potpuno različite sadržaje. Dok polaznici otkrivaju tajne trenerskih veština, dotle su treneri u prilici da otkriju ne samo tajne različitih profesija već i nove ideje za dizajn i izvođenje obuke sa nekom sledećom grupom. Dobro vođena grupa će produkovati bogatstvo ovakvih mogućnosti bez nametanja jednog jedinog pravog puta. U tome je veština trenera kao facilitatora, kojoj se posvećuje značajan deo obuke za trenere.

Trening kao proces komunikacije

Svaki proces učenja je dvosmeran, kao i komunikacija. Značajan je svaki njen segment – bilo da je reč o prezentaciji trenera ili diskusiji, tokom koje se često dobija najbolja povratna informacija. Ma kako različiti, svi polaznici treninga imaju makar jednu zajedničku crtu – ravnopravni su u odnosu na druge učesnike kao i na trenera. Reč je o skupu odraslih ljudi sa bogatim iskustvom i izgrađenim stavovima. U tom smislu mišljenje jednih ne moze biti važnije od stava drugih – a naročito ne stav trenera u odnosu na stavove polaznika. Veštine uspešne komunikacije sa grupom se ne mogu naučiti samo tokom obuke trenera, ali pojedini principi i pravila koje na njoj savladamo pokazuju se veoma delotvornim u praksi izvođenja treninga. Njihova primena može da spreči mnoge potencijalne tenzije u grupama polaznika i pomogne nam kako da uključimo i one najtvrđe, koji na prvi pogled pokazuju otvoren otpor ili nezainteresovanost.

Trening kao timski rad

Svaka grupa polaznika čini svojevrstan tim, koji se rađa, ima svoj život, dinamiku i postignuća tokom samog treninga. Unutar jednog, često se tokom obuke formiraju manji timovi, kao radne grupe. Među polaznicima iz iste organizacije razvija se dinamika koju ranije nisu doživeli – jer se možda nije desilo da čine jedan tim. Iz takvih iskustava, na treningu nastaju mnoge nove šanse za umrežavanja i razmenu, ali tu se ne završava priča o timovima u kontekstu obuke trenera. Timski rad se odvija i na relaciji između trenera i ko-trenera – saradnika na pripremi, izvođenju i evaluaciji obuke. Vrlo složen i specifican, rad trenera iziskuje i posebno bavljenje pravilima i karakteristikama međutrenerske saradnje, na dobrobit svih učesnika i samih trenera. Trening trenera je prostor za otkrivanje različitih trenerskih stilova i veština ko-trenerskog rada.

Trening kao učenje o sebi

Kažu da najbolje učimo u novim i teškim situacijama. Biti u novoj grupi i suočiti se sa novim iskustvom već je po sebi teško. Koliko puta vam se desilo da slušajuci nekoga iz grupe kolega kako govori o svom iskustvu, doživite aha moment i zaključite da je to ono sto ste i vi doživeli, ali možda nikada niste artikulisali na taj način? Kao treneri mi delimo sa polaznicima iskustvo uloge odraslih. Učeći o karakteristikama njihovog učenja i učestvujući u njihovom vežbanju veština, zapravo učimo o sebi samima. Svaka povratna informacija o tome kakve je efekte na grupu imao trening u različitim segmentima – dragocen je izvor učenja. Ne samo o našem trenerskom umeću, već o tome šta bi se ubuduće moglo unaprediti u dizajnu treninga. Evaluacija i samoevaluacija su stoga na dnevnom redu svake obuhvatne obuke trenera. Podelili smo sa vama samo neke od momenata višeslojne priče o obuci za ulogu trenera. Koja je obično mnogo više od obuke za jednu ulogu. Sada se vratite na listu stavova sa početka i razmislite da li biste se još jednom na isti način složili ili ne sa nekim od njih? Sigurno da u nekim slučajevima ima još dilema. Možda će obuka za trenere biti pravo mesto za diskusiju o njima.

Violeta Orlović
Detaljnije:
Trening trenera